English German French Polish
Tekst
Malarstwo > wyszukiwarka    2014-04-25 | 


Katalog alfabetyczny


Twórca


Dzieło


Tematy


Lucas Cranach (Starszy)
niemiecki malarz, renesans
1472 - 1553

Tytuł:Adam i Ewa LCS1
Rok powstania:1526
Rozmiary:117 x 80,5 cm
Technika:olej na drewnie
Ekspozycja/własność:The Cortauld Institute of Art Gallery, London

Słowa kluczowe: pokusa, grzech, zaufanie, raj, kobiecość



O dziele:

Lucas Cranach The Elder

Adam and Eve, ca 1526

The Cortauld Institute, London

Na tym wspaniale zamalowanym kawałku drewna Cranach pomieścił dwoje nagich ludzi na urokliwej leśnej polanie, drzewo obsypane dorodnymi owocami i wiele zwierząt dookoła.
Wszystko na tym obrazie jest dopracowane do najmniejszego szczegółu i wszystko ma swe własne znaczenie – jawne lub ukryte, zupełnie dla nas oczywiste albo też zgoła niełatwe do szybkiego uchwycenia. Wiele też czasu twórca spędził nadając swemu dziełu ostateczny kształt - wiele razy dokonywał w nim zmian, które czynił potem zupełnie prawie niewidocznymi, aż do dzisiaj.

 

Jak wykazały współczesne badania obrazu w podczerwieni, Adam nieco inaczej pierwotnie skrobał się po glowie i inaczej Ewa przygotowywała się do zerwania drugiego z kolei jabłka. Początkowo też bujne poroże wielkiego rogacza bardziej przesłaniało nogi mężczyzny i jego podbrzusze, a pasąca się cicho owieczka cała była skąpana jedynie w szarościach.

 

Ale chyba najciekawsza w tym raju Cranacha jest symbolika pokazanych w nim treści: zarówno spojrzenia pierwszych ludzi, sposób przekazywania sobie owocu i wyraz ust kobiety – jak i dobór towarzyszących ludziom zwierząt - noszą w sobie znamiona głębokiego rozmysłu artysty i odzwierciedlają funkcjonujące podówczas skojarzenia i symbole religijne.

 

Dotyczy to zwłaszcza postaci potężnego dorosłego samca jelenia oraz młodych i niewinnych, bezrogich – a więc bezbronnych - jeleni sarny. Zwłaszcza ten bardzo spragniony, nachylony nad sadzawką i widzący swe odbicie w wodzie – w dolnym prawym fragmencie obrazu – przywodzi na myśl słowa Psalmu 42, a także przypisywane bezrogim atrybuty czystości i wierności.

 

Z kolei kuropatwy u Physiologusa są symbolem nieczystości i skłonności do zdrady, tak jak sylwetka owcy kojarzyć się ma wprost z wizją Dobrego Pasterza. Bocian symbolizuje prawdopodobnie wierność jednemu jedynemu i prawdziwemu gniazdu – prawdziwemu kościołowi chrześcijańskiemu – a przypomnijmy, że były to przecież burzliwe czasy reformacji. Jest też i czapla, w dolnym prawym rogu obrazu i być może ma ona utwierdzać w przekonaniu, że raz obrana droga w wierze (* a może w grzechu ?) jest słuszna bez względu na przeciwności losu.

 

Czy przyczajony lew jest przeciwieństwem dobrego rogacza, wcieleniem Szatana ? A dziki odyniec – czy symbolizuje przemoc, pożądanie i gwałtowność, wszystko czego nie ma w sobie owieczka w szarościach ?

 

Wreszcie biały koń, którego sylwetka w dzikim biegu wyłania się z bujnej rajskiej roślinności, a może nawet z rozwianych włosów Kobiety: czy ma mówić o potędze dobra i wszystkich jego przyszłych wojnach ze złem po opuszczeniu raju – czy też ma uzmysłowić wszechpotężny, klinicznie czysty w swej naturze popęd seksualny gatunku ludzkiego ? Dla którego nie ma grzechu, barier i uwięzi - jest tylko pożądanie ?

 

Tego już Lucas Cranach Starszy w zupełności nie przesądził: ani wtedy, ani teraz.




Komentarze
Dzieła pokrewne i związane
Mecenat:


Powrót do Artysty
Adam i Ewa LCS1


Twórczość
czułość kobiety


Adam i Ewa


Świat Lucasa Cranacha


Cranach i Jego czasy


Cranach w Bawarii


Städel Museum
Frankfurt

  
Licznik
2467244
© Promethidion.eu 2014 Wszelkie Prawa ZastrzeżoneKontakt | Partnerstwo i Mecenat | Księga gości